Geografi-uppgift!
E |
C |
A |
|
Orsaker och konsekvenser |
Eleven har grundläggande kunskaper om natur- och kulturlandskap och visar det genom att föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om processer som formar och förändrar jordytan, samt vilka konsekvenser det kan få för människor och natur. |
Eleven har goda kunskaper om natur- och kulturlandskap och visar det genom att föra utvecklade och relativt välunderbyggda resonemang om processer som formar och förändrar jordytan, samt vilka konsekvenser det kan få för människor och natur. |
Eleven har mycket goda kunskaper om natur- och kulturlandskap och visar det genom att föra välutvecklade och välunderbyggda resonemang om processer som formar och förändrar jordytan, samt vilka konsekvenser det kan få för människor och natur. |
Begrepp |
Eleven kan även använda geografiska begrepp på ett i huvudsak fungerande sätt. |
Eleven kan även använda geografiska begrepp på ett relativt väl fungerande sätt. |
Eleven kan även använda geografiska begrepp på ett väl fungerande sätt. |
Användande av kartor och andra geografiska verktyg |
Vid fältstudier använder eleven kartor och enkla geografiska verktyg på ett i huvudsak fungerande sätt. |
Vid fältstudier använder eleven kartor och enkla geografiska verktyg på ettrelativt ändamålsenligt sätt. |
Vid fältstudier använder eleven kartor och enkla geografiska verktyg på ettändamålsenligt och effektivt sätt. |
Du ska berätta om din skolväg.
-
Hur tar du dig till skolan? Berätta och rita en karta. På kartan ska du använda teckenförklaring som används på vanliga kartor. Du ska rita så att väderstrecket norr pekar upp på kartan.
-
Vilka faror kan uppstå? (rimliga) Förklara (orsaker och konsekvenser) med text och rita in farorna på kartan.
-
Ge exempel på lösningar till farorna. Rita gärna in på kartan också.
Kom ihåg att använda dig av geografiska ord och begrepp när skriver. Du får gärna ha med foton.
Arbetet ska vara minst en sida och max två sidor långt (utan kartor och bilder).