Study guide till geografiprovet v.6

Halloj!
 
 Här kommer en study guide oml vad jag vill att ni ska kunna till provet v. 6
 
* Begreppen:
 
Demografi (befolkningslära där man studerar t.ex. befolkningens storlek, ålder, fördelning över ytan och förändringar över tiden)
 
Nativitet ( Födelsetal. Ett mått på hur många som föds i ett land. Räknas per tusen invånare-promille)
 
 Mortalitet (Dödstalet. Antal dödsfall per tusen invånare/år)
 
Naturlig folkökning (Befolkningsökning. Om nativiteten är högre än mortaliteten)
 
 Fruktsamhet (Ett mått på hur många barn varje kvinna får i genomsnitt i ett land)
 
BNP capita ( Summan av alla varor och tjänster som producerats i ett land, under ett år- delat på antal invånare)
 
HDI (Human development index- medellivslängd, utbildningsnivå och levnadsstandard i ett land)
 
Födelseunderskott (När mortaliteten är högre än nativiteten)
 
 Befolkningspyramid (Ett diagram med liggande staplar som visar fördelningen mellan kön och åldersgrupp)
 
Urbanisering (Flyttning från landsbyggd till stad)
 
U-land ( Utvecklingsland- fattigare länder som dock är inne i en förändring till något bättre. Ofta överbefolkade, många yngre invånare, ofta dålig infrastruktur, ofta dålig demokrati, ofta stora skillnader i ekonomin mellan stad och landsbyggd)
 
I-land  (Industriländer- rikare länder. Mer utvecklad teknik, infrastruktur, hög levnadsstandard, högre medellivslängd) 
 
NIC-länder ( Nya industriländer. Länder som nyligen varit fattiga u-länder, men som som tack vare snabbt växande industri fått bättre ekonomi)
 
 
Jag vill även att ni kan placera ut dessa läder på kartan: Ryssland, Kina, Japan, Indien, Thailand, Iran, Pakistan, Afgahnistan, Mongoliet, Nor- och Syd Korea, Indonesien,  Laos, Nepal.
 
Den tredje delen handlar om att kunna resonera kring befolkningspyramider. Det är viktigt att ni skiljer på vad man kan SE utifrån en befolkningspyramid (t.ex. hur många barn som föds) och vad man kan TOLKA utifrån en befolkningspyramid (t.ex. det föds väldigt många barn och då kan man dra slutsatsen att det är ett fattigare land).  Detta kommer vi öva på under lektionstid, men det förklaras även bra på Studi.
 
Har man några frågor så är det viktigt att man säger till. Det går bra att maila :-)