Judendom
Halloj!
Fler än jag som är lite höst-trötta? Snart december, då brukar det kännas lite lättare (om man älskar julen som jag gör).
Vi ska avsluta terminen med att läsa om judendom och islam. Vi kommer att arbeta med olika uppgifter under lektionerna och sedan avsluta med en jämförelse av religionerna muntligt i smågrupper.
Judendom
Jag vill att ni ser dessa filmer:
Efter del 2 vill jag att ni skriver ner vad dessa begrepp innebär:
- tempel
- Tanach
- Tora
- Neviim
- Chetuvim
- Talmud
- Messias
Bedömningsuppgift (inför den muntliga diskussionen ska du kunna:)
Centrala tankegångar, urkunder och konkreta religiösa handlingar inom religionen:
Du ska veta vad judendomen har för heliga texter, symboler, heliga byggnader, speciella kostregler, viktiga personer. Du ska kunna jämföra dessa med andra religioner samt se likheter och skilnader mellan religionerna. Här övar du på analysförmågan, begreppsförmågan och den kommunikativa förmågan
I flippen så pratar Lotta (kvinnan som gjort filmen)om följande högtider:
- Rosh Hashana
- Yom Kippur
- Chanukka
- Pesach
Under tiden du tittar på flippen så fundera kring vilka högtider du känner till (antingen inom din egen religion, eller någon av de högtider i religioner som dina kompisar berättat om). Skriv ner vilka högtider inom judendomen som du kan jämföra med/se likheter och skillnader med inom andra religioner.